"Ουδέν κακόν αμιγές καλού"

Η γνωστή ρήση σημαίνει πως σε καθετί, όσο αρνητικό και εάν είναι, υπάρχει πάντοτε και κάτι το θετικό. Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς εάν υπάρχει θετικό σε μια πανδημία που έχει ήδη κοστίσει σε ανθρώπινες ζωές, έχει προκαλέσει σοκ στην οικονομική δραστηριότητα, έχει ανακόψει απολύτως την τουριστική κίνηση και έχει καλλιεργήσει το φόβο και την ανασφάλεια. Εκ πρώτης όψεως η απάντηση θα ήταν αρνητική. Ωστόσο, υπάρχει μια παράμετρος υποφωτισμένη μέσα στον κυκεώνα των δυσάρεστων ανατροπών που βιώνουμε τις τελευταίες εβδομάδες.

Η επιδημιολογική κρίση έχει επισπεύσει την ολοκλήρωση δράσεων και διαδικασιών –με όχημα την τεχνολογία- που, ενώ βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο, δεν είχαν υλοποιηθεί, και ταυτόχρονα έχει οδηγήσει σε εξοικείωση με την τεχνολογία χιλιάδες συμπολίτες μας μέσα σε ελάχιστο χρόνο.  Ειδικότερα:

  • Ηλεκτρονικά η συμπλήρωση και υπογραφή εξουσιοδοτήσεων και υπεύθυνων δηλώσεων.

Μέσω του gov.gr, η ενεργοποίηση του οποίου επισπεύστηκε κατά δύο μήνες λόγω των έκτακτων συνθηκών, πλέον μια σειρά από διαδικασίες που έως τώρα απαιτούσαν αυτοπρόσωπη παρουσία σε ΚΕΠ ή Αστυνομικό Τμήμα, μπορούν να διεκπεραιώνονται πιλοτικά από τον υπολογιστή ή το κινητό χωρίς μετακινήσεις και περιττή γραφειοκρατία για τον πολίτη-χρήστη των υπηρεσιών του Δημοσίου.

  • Σε δοκιμαστική λειτουργία η άυλη συνταγογράφηση.

Τη δυνατότητα να λαμβάνουν τις ιατρικές συνταγές στο κινητό τους, χωρίς να χρειάζεται να τις προσκομίζουν τυπωμένες στον φαρμακοποιό έχουν πλέον οι πολίτες, καθώς  τέθηκε προ ημερών σε δοκιμαστική λειτουργία η εφαρμογή για την άυλη συνταγογράφηση μέσω του gov.gr. Πρόκειται για κοινή πρωτοβουλία των Υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υγείας, μέσω της οποίας μια ιδιαίτερα σημαντική και ευαίσθητη διαδικασία γίνεται απλούστερη για όλους τους εμπλεκόμενους (πολίτες, γιατρούς, φαρμακοποιούς) εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ασφάλεια, διαφάνεια και ιδιωτικότητα σε όλα τα επιμέρους στάδια. Παράλληλα, για περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων συνταγών που αφορούν χρόνιες παθήσεις καθιερώνεται η εξ αποστάσεως συνταγογράφηση, απαλλάσσοντας τις ευαίσθητες αυτές ομάδες του πληθυσμού από την ανάγκη αυτοπρόσωπης παρουσίας στο ιατρείο.

  • Πρόσβαση στον e-ΕΦΚΑ όλων των ληξιαρχικών γεγονότων των πολιτών που είναι καταχωρημένα στο Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών.

Πρόκειται για μια διαλειτουργικότητα μέσω της οποίας ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, θανάτου, γάμου, συμφώνου συμβίωσης, πιστοποιητικά γέννησης και οικογενειακής κατάστασης καθώς και πληροφορίες για τον αριθμό των τέκνων θα παρέχονται απευθείας από το Μητρώο Πολιτών στον e-ΕΦΚΑ. Έως σήμερα έπρεπε οι πολίτες να κάνουν αίτηση για σύνταξη ή να επικαιροποιούν τα στοιχεία τους στο μητρώο του Οργανισμού προκειμένου να λαμβάνουν παροχές από το κράτος. Εφεξής μπαίνει τέλος στην άσκοπη ταλαιπωρία των πολιτών λόγω της γραφειοκρατίας.

  • Ψηφιοποίηση της λειτουργίας του Υπουργικού Συμβουλίου.

Η λειτουργία της νέας πλατφόρμας για την ψηφιακή υπογραφή και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων του Υπουργικού Συμβουλίου οδηγεί σε επιτάχυνση του έργου της εκτελεστικής εξουσίας και εκσυγχρονισμό του κράτους. Έτσι, σύμφωνα με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, «μια χρονοβόρα διαδικασία που απαιτούσε την αναζήτηση των εκάστοτε αρμοδίων προκειμένου να υπογράψουν έγγραφα που αφορούν Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, Πράξεις Υπουργικού Συμβουλίου, Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και Σχέδια Νόμου, ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα λεπτά. Παράλληλα, οι παραπάνω πράξεις θα αναρτώνται ευανάγνωστες και προσιτές για τους πολίτες, αντί για απλώς σκαναρισμένα έγγραφα που δυσκόλευαν την ανάγνωση, τον σχολιασμό και την διαβούλευση».

  • Ψηφιακά εργαλεία για εξ αποστάσεως διδασκαλία.

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αξιοποίησε ταχύτατα ψηφιακά εργαλεία, ώστε να διατηρήσουν την επαφή οι μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές με την εκπαιδευτική διαδικασία. Η δράση υλοποιείται συνδυαστικά τόσο με σύγχρονες όσο και με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας. Δηλαδή τόσο με απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, όσο και έχοντας πρόσβαση η εκπαιδευτική κοινότητα σε μαθησιακό υλικό μέσω διαδικτύου, αντίστοιχα.

Η πανδημία έφερε την Κυβέρνηση αντιμέτωπη με μία πρόκληση: να δράσει πολύ γρήγορα, ώστε να μετριαστούν οι αρνητικές συνέπειες σε όλα τα επίπεδα και να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία κρίσιμων Υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης (business continuity). 

Αναμφίβολα έχει καταφέρει έως σήμερα να διαχειριστεί την πρωτοφανή αυτή κρίση, παγκόσμιας κλίμακας, με ταχύτητα, ορθολογισμό και αποτελεσματικότητα. Μάλιστα, όπως προαναφέρθηκε, υλοποίησε δράσεις που είτε είχαν «βαλτώσει» από χρόνια είτε βρίσκονταν σε στάδιο ημιτελές, αποδεικνύοντας ότι η κρίση μπορεί να λειτουργήσει ως «παράθυρο ευκαιρίας» για αλλαγές.  Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, το ρητό που επέλεξα ως τίτλο της παρέμβασής μου, αφού γίνεται αντιληπτό ότι η επιδημιολογική κρίση συνιστά απειλή αλλά συνάμα έγινε και ευκαιρία για επιτάχυνση του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα και τις ικανότητες του ανθρώπινου δυναμικού.

 

Κοζάνη, 03/04/2020

Γιώργος Αμανατίδης

Βουλευτής Ν. Κοζάνης - ΝΔ

“Κορωνοϊος: η δοκιμασία ως πρόκληση ανάδειξης των δυνατοτήτων και διατήρησης της κοινωνικής συνοχής στη χώρα μας

Η κρίση του κορωνοϊού κατέδειξε ότι αντίστοιχες απειλές όταν εκδηλωθούν θα πρέπει να τις προσδίδουμε την αξία που έχουν, να παίρνουμε τις αποφάσεις που αναλογούν και να τις εφαρμόζουμε μεθοδικά και αποφασιστικά με τη συνδρομή της επιστημονικής κοινότητας. Ένα πρόβλημα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί και να ξεπεραστεί με όσο το δυνατόν μικρότερο αποτύπωμα.

Προς το σκοπό αυτό, η συγκέντρωση και ο συντονισμός των δυνάμεων που διαθέτει η χώρα μας είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Ο τρόπος αντιμετώπισης του κορωνοϊού από την Κυβέρνηση ανέδειξε μια σειρά θετικών χαρακτηριστικών με δεδομένη την αναπόφευκτη επιβάρυνση της οικονομίας και της υγείας των πολιτών.

1ον Εκτιμήθηκε και αποδόθηκε έγκαιρα η σημαντικότητά του.

2ον Στη βάση αυτή σχεδιάστηκε ένα πρόγραμμα παρεμβάσεων βασισμένο στη γνώση, στην επιστήμη και στη συμμετοχικότητα των πολιτών που υποστηρίχθηκε από ισχυρή πολιτική βούληση.

3ον Το σύνολο των αποφάσεων και των ενεργειών καθοδηγείται από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με την υποστήριξη των άξιων συνεργατών του από την πολιτική και την επιστήμη της υγείας.

4ον Κάθε φορά που απαιτείται, από την εξέλιξη των γεγονότων και κυρίως προληπτικά και έγκαιρα, εξειδικεύονται και εφαρμόζονται χωρίς παρεκκλίσεις και εκπτώσεις τα αναγκαία μέτρα πολιτικής και προστασίας των πολιτών.

Ειδικά στα θέματα στήριξης της επιχειρηματικότητας, η τεθείσα “ρήτρα διατήρησης των θέσεων εργασίας” θα συμβάλει στην αναγκαία κοινωνική συνοχή.

Οι πολίτες, ανεξάρτητα από την οπτική γωνία που βλέπουν τα πράγματα αναγνωρίζουν την προσπάθεια, ακολουθούν τις οδηγίες των αρμόδιων φορέων και αναδεικνύονται σε αποφασιστικό κρίκο που καθορίζει την ανθεκτικότητα της κοινωνίας. Ταυτόχρονα όμως αποτελούν και μέρος της λύσης.

Αναγνωρίζουν την αποφασιστικότητα και προνοητικότητα της Κυβέρνησης που αντιμετωπίζει το πρόβλημα με σχέδιο και συμμετέχουν ενεργά.

Εργαζόμαστε μεθοδικά, με γνώση και με πίστη στις δυνάμεις μας χωρίς να υστερούμε σε τίποτα από τα άλλα μεγάλα κράτη. Αντίθετα, μια σύγκριση μας γεμίζει με ικανοποίηση και αισιοδοξία.

Η κομβικής σημασίας οραματική καθοδήγηση του Πρωθυπουργού της χώρας Κυριάκου Μητσοτάκη ενισχυμένη από το ανθρώπινο πρόσωπο, τη φιλικότητα και την ασφάλεια που εκπέμπει απευθυνόμενος στους πολίτες, αναδεικνύει τη συλλογικότητα και την ατομική ευθύνη ως τρόπο δράσης.

Για το λόγο αυτό άλλωστε τους αγγίζει όλους.

Αναγνωρίζουν στο πρόσωπό του την υποδειγματική διαχείριση της κρίσης που αντιμετωπίζουμε και πρέπει να την ξεπεράσουμε ενωμένοι με τις μικρότερες δυνατόν απώλειες.

Κοζάνη, 24/03/2020

Γιώργος Αμανατίδης

Βουλευτής Ν. Κοζάνης – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

 

Γιώργος Αμανατίδης: «Αλλαγή παραδείγματος» στη χάραξη πολιτικών συνιστά ο νέος ασφαλιστικός νόμος - μητέρα των μεταρρυθμίσεων

Το κείμενο που ακολουθεί αποτυπώνει τις πρωτοβουλίες που θα πρέπει να ληφθούν καθώς και τη μεθοδολογία παρέμβασης, προκειμένου η Δυτική Μακεδονία και ειδικότερα οι λιγνιτικοί Νομοί Κοζάνης και Φλώρινας να ξεπεράσουν τα προβλήματα που θα ανακύψουν ενόψει της σταδιακής απεξάρτησης από το λιγνίτη.

Προβλήματα στην απασχόληση και στο εισόδημα της περιοχής που καθιστούν αναπόδραστη την  ανάγκη να σχεδιαστεί η νέα προοπτική στη μεταλιγνιτική εποχή.

Στο πλαίσιο αυτό σημαντική είναι η επιβίωση και ανάπτυξη της ΔΕΗ ως ο μεγαλύτερος εργοδότης-επιχείρηση και στυλοβάτης της ανάπτυξης στη χώρα μας.

Εξίσου σημαντική όμως είναι η προστασία και η προοπτική της περιοχής στο παρόν και στο μέλλον. Μιας περιοχής που έμαθε να συνυπάρχει με το λιγνίτη, τη στιγμή που η οικονομία και η προοπτική της συνδέονται άμεσα μαζί του.

Σε ότι αφορά στην προοπτική της ΔΕΗ, οι προτάσεις στρατηγικής που διατυπώθηκαν από τον Πρόεδρό της και τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας και ήδη νομοθετήθηκαν, αποτελούν τη χρυσή τομή τόσο για την επιβίωση και ανάπτυξη της επιχείρησης όσο και για την κοινωνία-καταναλωτές.

Για το λόγο αυτό τις στήριξα δημόσια στη Συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου αλλά και στην Ολομέλεια της Βουλής. Ταυτόχρονα δεσμεύτηκα για παραγωγική συμμετοχή σε κάθε συζήτηση, ζύμωση και σχεδιασμό.

Εξίσου σημαντική με την ανάληψη πρωτοβουλιών επιχειρηματικής ανάταξης της ΔΕΗ (ενίσχυση της ρευστότητας, διαρθρωτικά μέτρα), είναι και η νομοθετική ρύθμιση απελευθέρωσής της από τους κανόνες του Δημοσίου για συγκεκριμένα ζητήματα, καθόσον καλείται να είναι βιώσιμη και να αναπτυχθεί σε περιβάλλον πλήρους ανταγωνισμού.

Τα ζητήματα αυτά έχουν νομοθετηθεί επίσης και βρίσκονται σε φάση υλοποίησης.

Σχετικά με την προοπτική της Δυτικής Μακεδονίας και ειδικότερα των λιγνιτικών Νομών Κοζάνης και Φλώρινας, η δέσμευση της Κυβέρνησης για σχεδιασμό και υλοποίηση ενός Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή αποτελεί μονόδρομο, ρεαλιστική και δίκαιη προσέγγιση για την περιοχή μας που επένδυσε στο λιγνίτη και πρόσφερε τα μέγιστα στη Χώρα.

Το Ειδικό αυτό πρόγραμμα θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένο, πολυδιάστατο και εμπροσθοβαρές και να ενισχύει μία συμφωνηθείσα στρατηγική για τη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών.

Προφανώς θα αποτυπώνει τις απόψεις των τοπικών φορέων και θα στηρίζεται από την Κεντρική Κυβέρνηση και άλλους αρμόδιους φορείς.

Όπως είναι φυσικό η μονοδιάστατη ανάπτυξη του ενεργειακού τομέα  κατέστησε  την περιοχή εξαρτώμενη από αυτόν σε βάρος άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων, με συνέπεια οποιαδήποτε αρνητική εξέλιξη στο συγκεκριμένο κλάδο (π.χ. παραγωγή ενέργειας με χαμηλό λιγνιτικό αποτύπωμα στην οποία οδηγεί η Συμφωνία των Παρισίων) να επηρεάζει έντονα αρνητικά το εισόδημα και την απασχόληση στην περιοχή με οδυνηρές συνέπειες για το μέλλον της (έχει εκτιμηθεί πολλαπλασιαστής απασχόλησης του ενεργειακού τομέα ίσος με 3,3).

Στο πλαίσιο αυτό διατυπώνω παρακάτω περίγραμμα πρότασης που εξυπηρετεί το στόχο της Κυβέρνησης για «μετάβαση» και συγχρόνως υποστηρίζει την περιοχή μας για την προσαρμογή της στο «νέο μέλλον» με διαφοροποιημένη παραγωγική βάση, συνεχίζοντας παράλληλα να αποτελεί το ενεργειακό κέντρο της χώρας με γνώση, υποδομές και δομές και με έμφαση στις επενδύσεις ΑΠΕ.

Ένα μέλλον με αποκατεστημένο φυσικό περιβάλλον, με ποιότητα ζωής, με διαφοροποιημένο παραγωγικό μοντέλο και την επιχειρηματικότητα ως κυρίαρχη επιλογή.

Το Ειδικό  Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή θα πρέπει να περιλαμβάνει ενδεικτικά, τα παρακάτω «συστατικά στοιχεία» προκειμένου η περιοχή μας να είναι ελκυστική για εργασία και διαβίωση :

1ον :  Θέσπιση Ειδικής Ζώνης Κινήτρων για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας με  πιο βελτιωμένες προβλέψεις από τις ισχύουσες και τις προωθούμενες π.χ. περαιτέρω μείωση της φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών, πρόσθετη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027, αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης από τον επενδυτικό νόμο, ειδικό ολοκληρωμένο πρόγραμμα κινήτρων για την απασχόληση, ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης και προσαρμογής της γνώσης για την προετοιμασία του ανθρώπινου δυναμικού που θα υποδεχτεί τη νέα επιχειρηματικότητα, μειωμένο κόστος ενέργειας, ευνοϊκότεροι συντελεστές δόμησης, κίνητρα για τον ευέλικτο αναπτυξιακό μετασχηματισμό και τη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης, κατά προτεραιότητα υλοποίηση νέων υποδομών κλπ.

Η οριοθέτηση της Ειδικής Ζώνης Κινήτρων θα πρέπει να περιλαμβάνει την ευρύτερη περιοχή από τα Σέρβια και το Βελβεντό (ορυχεία λιγνίτη της ΛΑΡΚΟ και της ΜΕΤΕ, λίμνη Πολυφύτου) μέχρι και το Αμύνταιο και τη Φλώρινα.

2ον : Master Plan αξιοποίησης της λιγνιτικής περιοχής που θα αφορά στην  προαναφερθείσα Ειδική Ζώνη Κινήτρων ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας. Δράσεις όπως το Ολοκληρωμένο Κέντρο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στα ορυχεία και πολλαπλών δραστηριοτήτων, η καλλιέργεια αρωματικών και ενεργειακών φυτών, η αξιοποίηση εγκαταστάσεων της ΔΕΗ, η βιομηχανική κληρονομιά καθώς και η ένταξη κάποιων από αυτές στην παραγωγική ζωή, το υδάτινο δυναμικό ως στοιχείο ορθολογικής αποκατάστασης, η υλοποίηση ενός εκτεταμένου προγράμματος αποκατάστασης εδαφών και η μεταφορά γόνιμης γης, οι εγκαταστάσεις ΑΠΕ, η πιλοτική εφαρμογή δέσμευσης CO2 και οι ζώνες καλλιεργειών από νέους αγρότες στους οποίους θα πρέπει να παραχωρηθούν αποκατεστημένες εκτάσεις αποτελούν μερικές μόνον κατευθύνσεις που θα πρέπει να αποτυπωθούν σε Master Plan και να αξιολογηθούν.

3ον :  Επιτάχυνση της μετεγκατάστασης οικισμών που από μόνη της αποτελεί μεγάλη αναπτυξιακή παρέμβαση καθόσον θα κινητοποιήσει δεκάδες τομείς της οικονομίας στην περιοχή και θα συμβάλλει στην αύξηση των δημόσιων εσόδων.

4ον :  Νομοθετικές ρυθμίσεις και διοικητικές ενέργειες που θα συμβάλλουν στην επιτάχυνση και αποτελεσματική υλοποίηση του Ειδικού Προγράμματος Μετάβασης καθώς και στην ανάπτυξη δράσεων κοινωνικής ανταποδοτικότητας

         Δέσμη προτάσεων, μαζί με την αναγκαία τεκμηρίωση, έχω ήδη προετοιμάσει και είναι διαθέσιμες, π.χ. επιδότηση κόστους φακέλου έκδοσης οικοδομικής άδειας στη νέα θέση του οικισμού.

5ον : Χρηματοδοτικό πλαίσιο. Για την υλοποίηση των παρεμβάσεων που θα εξειδικευτούν στο πλαίσιο των ανωτέρω, ενδεικτικές πηγές χρηματοδότησης αποτελούν:

α.   Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΕΤΔΜ).

      (Πόροι ως ποσοστό επί του αναλογούντος ποσού από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων CO2).

β.   Τέλος Λιγνίτη

      (0,5% επί του κύκλου εργασιών της ΔΕΗ. Αφορά στα ποσά που οφείλονται στην περιοχή για το διάστημα 2014-2018).

γ.   Ειδικό Τέλος Λιγνίτη

(1,4 ευρώ/MW, από 1.1.19).

δ.   Εθνικό Σκέλος ΕΣΠΑ 2021-2027

(Η  χρηματοδότηση των περιοχών  που βρίσκονται σε μετάβαση με διακριτό Άξονα ή με ισοδύναμο εναλλακτικό τρόπο).

ε.   Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.

(Η στρατηγική που βρίσκεται πιλοτικά σε εξέλιξη σε 4 περιοχές της Ευρώπης (συμπεριλαμβανομένης της Δυτικής Μακεδονίας), με την υποστήριξη της Παγκόσμιας Τράπεζας, θα μετεξελιχθεί σε  χρηματοδοτικό πλαίσιο π.χ. διαμόρφωση Ευρωπαϊκού Κανονισμού με διαδικασίες και πόρους χρηματοδότησης).

στ. Ειδικό Ταμείο Περιβαλλοντικής Αποκατάστασης.

(Επί της ουσίας αφορά σ’ έναν «κουμπαρά» όπου θα αποταμιεύονται ποσά που θα προκύπτουν ως ποσοστό επί των πωλήσεων του παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας, ικανά να χρηματοδοτήσουν την αποκατάσταση του περιβάλλοντος σύμφωνα με τα προβλεπόμενα  στους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους (Π.Ο.).

Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι για την ασφαλή αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος που επιβαρύνεται εξαιτίας  των δραστηριοτήτων παραγωγής του δημόσιου αγαθού της ηλεκτρικής ενέργειας).

ζ.    Ειδικό Ταμείο Υποδομών για τη μετάβαση.

η.   Πόροι Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.

θ.   Ιδιωτικοί πόροι.

ι.    Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

ια. Δανειακά Κεφάλαια (Junker, ΕτΕ κλπ.).

6ον :  Σύστημα Διοίκησης της συνεργασίας για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του ειδικού προγράμματος

Το πρώτο βήμα έγινε με τη σύσταση της Διυπουργικής Επιτροπής που αποτελεί μία ισχυρή και στέρεη βάση.

Η εμπειρία των φορέων της περιοχής σε αντίστοιχα συστήματα αποτελεί  ισχυρό πλεονέκτημα.

7ον :  Σχέδιο Δράσης για την υλοποίηση του Ειδικού προγράμματος

Το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα, όπως παρουσιάστηκε, θα πρέπει να προγραμματιστεί και να χρονοθετηθούν οι φάσεις για την υλοποίησή του εξασφαλίζοντας τις αναγκαίες προυποθέσεις για κάθε φάση χωριστά.

Παράλληλα θα πρέπει να εξασφαλιστεί ο έλεγχος και ο επαναπροσδιορισμός όπου απαιτείται.

8ον :  Η καινοτομία και η διαφοροποίηση θα πρέπει να διαχέουν το πρόγραμμα ανάπτυξης

Ενδεικτικά αναφέρονται :

-     Μεγάλες επενδύσεις ΑΠΕ (Φ/Β, Υ/Η, αιολικά).

-     Ένταξη του φυσικού αερίου στην παραγωγή και στην ποιότητα ζωής.

-     Δέσμευση του CO2 και διοχέτευση στις περιοχές έρευνας  και αξιοποίησης υδρογονανθράκων ή επιτόπου αποθήκευση (θα μπορούσε να επιμηκύνει τη λειτουργία της Μονάδας Πτολεμαίδα 5 καθόσον θα εκπέμπει CO2 κάτω από τα επιτρεπόμενα όρια, ακόμη πιο λίγο από την αντίστοιχη εκπομπή από την καύση του φυσικού αερίου).

-     Αποθήκευση ενέργειας, με στόχο τη σταθεροποίηση του συστήματος ενέργειας στη χώρα.

-     Αυτόματοι μετρητές.

-     Παραγωγή παραπροϊόντων από λιγνίτη.

-     Υποστήριξη σύστασης και λειτουργίας Ενεργειακών Κοινοτήτων.

-     Ανάπτυξη της έρευνας και τεχνολογίας και ένταξη των προϊόντων αυτής στην παραγωγική ζωή (από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το ΕΚΕΤΑ, με την υλοποίηση προγραμμάτων της ΓΓΕΤ κλπ.).

-     Πρόγραμμα εξειδίκευσης του ανθρώπινου δυναμικού για αποδοχή,  αφομοίωση και στήριξη της νέας προοπτικής.

-     Πρόγραμμα κοινωνικής συνοχής.

-     Ενίσχυση του Πανεπιστημίου με την προσέλκυση νέων Τμημάτων (Ιατρική,   Λογοθεραπευτών κλπ.).

9ον :  Βασικές παράμετροι

α. Το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα θα πρέπει να στηρίζεται στα δεδομένα  και στις εγγενείς δυνατότητες της περιοχής τις οποίες θα αναδεικνύει και θα αξιοποιεί. Επιπρόσθετα η εγκατεστημένη γνώση θα πρέπει να εμπλουτιστεί με διεθνείς εμπειρίες.

      Προς την κατεύθυνση αυτή καταγράφηκαν οι καλές πρακτικές με επιτόπιες επισκέψεις στο εξωτερικό και διαμορφώθηκε σαφής αντίληψη για τον τρόπο και τη μορφή της μετάβασης – μετεξέλιξης της περιοχής.

β.   Ιδέες όπως π.χ. η αποκατάσταση των εδαφών με τη ΔΕΗ λειτουργούσα, η πρόβλεψη του Ειδικού Ταμείου (κουμπαρά) Περιβαλλοντικής Αποκατάστασης θα πρέπει να αναδειχθούν και να υλοποιηθούν.

γ. Ο αποκεντρωμένος σχεδιασμός και η εφαρμογή πολιτικών για τη μετάβαση, με αξιοποίηση τοπικών μηχανισμών και φορέων ανάπτυξης είναι αναγκαία.  

δ.   Η εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), μετά την έγκρισή του, θα αποτελέσει μια «περιβάλλουσα» για το πρόγραμμα μετάβασης και θα λειτουργήσει ως Οδικός Χάρτης.

Θα ήταν βέβαια πολύ σημαντικό εάν, τμήματα της προαναφερθείσας στρατηγικής εντάσσονταν και εγκρίνονταν ταυτόχρονα με την έγκριση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).

Όπως είναι αυτονόητο η παρέμβαση στη λιγνιτική περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας δεν αποτελεί τοπικό ζήτημα. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να ενταχθεί σε μια εθνική αναπτυξιακή στρατηγική την οποία άλλωστε υπηρέτησε η περιοχή μας τα τελευταία 60 χρόνια.

Η μεταλιγνιτική περίοδος θα είναι όντως δύσκολη αφού φαίνεται να είναι ταχεία. Μπορεί όμως να αποτελέσει την αφετηρία για μία νέα εποχή εφόσον ξεπεράσουμε τη γραφειοκρατία, κοιτάξουμε όλοι μαζί στο «ίδιο σημείο»  και πιστέψουμε ότι οι αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν αποτελούν προκλήσεις για να αποδείξουμε ότι η περιοχή αυτή αντέχει στα δύσκολα και δημιουργεί προοπτικές.

Στη διαμόρφωση του «νέου μέλλοντος» ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της βέλτιστης δυνατής πολιτικής προς όφελος της χώρας και της τοπικής κοινωνίας θα πρέπει να είναι η συγκολλητική ουσία και μία πρόκληση για όλους μας.

Λέω απερίφραστα ότι υπάρχουν δυσκολίες και δύο σημαντικοί αντίπαλοι : ο χρόνος και η ανεργία.

Ο πρώτος απαιτεί αποφασιστικότητα και ταχύτητα.

Ο δεύτερος απαιτεί επενδύσεις σε μία ελκυστική περιοχή, που θα πρέπει να γίνουμε όπως προανέφερα.

Οι σύμμαχοι είναι περισσότεροι και κυρίως η Κυβέρνηση, που ξεδιπλώνει μεθοδικά το πλάνο της το οποίο γίνεται πιο εμφανές.

 

 

Κοζάνη, 07/02/2020

Γιώργος Αμανατίδης

Βουλευτής Ν. Κοζάνης – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

 

Γιώργος Αμανατίδης: «Αλλαγή παραδείγματος» στη χάραξη πολιτικών συνιστά ο νέος ασφαλιστικός νόμος - μητέρα των μεταρρυθμίσεων

Το ασφαλιστικό αποτελεί μείζον διαρθρωτικό πρόβλημα της εθνικής οικονομίας και της ελληνικής κοινωνίας ήδη από τον α.ν. 1846/51. Την τελευταία δεκαετία, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα της χώρας -πέραν των διαχρονικών του παθογενειών- αποτέλεσε το μεγάλο θύμα των νέων συνθηκών εξαιτίας της εισφοροδιαφυγής, της μαζικής ανεργίας, της μετανάστευσης ενός μεγάλου παραγωγικού δυναμικού στο εξωτερικό, του έντονου δημογραφικού ζητήματος και γενικά της οικονομικής ύφεσης.

Ο νόμος «Κατρούγκαλου» (όπως επικράτησε να λέγεται) οδηγούσε στη μετατροπή του ασφαλιστικού συστήματος σε ένα πολύπλοκο, άδικο μη ανταποδοτικό σύστημα και επί της ουσίας φορολογικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι στους 1.440.000 ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες, επέβαλλε συνειδητά δυσβάσταχτες εισφορές «γονατίζοντας» και αποθαρρύνοντας κυριολεκτικά ένα παραγωγικό και δημιουργικό τμήμα της ελληνικής οικονομίας και ενισχύοντας παράλληλα την εισφοροδιαφυγή και τη φοροδιαφυγή.

Ο νέος νόμος αποτελεί μεγάλη μεταρρύθμιση. Για πρώτη φορά στην ιστορία του ασφαλιστικού συστήματος, αντίστοιχο νομοσχέδιο συνοδεύεται από πλήρη αναλογιστική μελέτη κύριων και επικουρικών συντάξεων. Δύο στοιχεία από τη μελέτη αποδεικνύουν τη βιωσιμότητα του συστήματος: α) το πρώτο στοιχείο είναι ότι η συνταξιοδοτική δαπάνη της χώρας, μειώνεται μεσομακροπρόθεσμα, ως ποσοστό του ΑΕΠ και πολύ σύντομα, το ποσοστό  αυτό της συνταξιοδοτικής δαπάνης ως ποσοστό του ΑΕΠ, φτάνει στον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών. Άρα, το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας μας αποκτά, πλέον, ισχυρές βάσεις διατήρησης. Διασφαλίζει όλες τις συντάξεις μέχρι το 2070. β) το δεύτερο στοιχείο είναι ότι μεσομακροπρόθεσμα το σύνολο της ανταπόδοσης του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας μας, δηλαδή η δαπάνη του ασφαλιστικού συστήματος που αφορά το κομμάτι της ανταπόδοσης, έρχεται δημοσιονομικά ισορροπημένα και καλύπτεται από τις εισφορές. Αυτό σημαίνει πρακτικά: απόλυτη εξυγίανση.

Αποδεικνύεται πλέον στην πράξη ότι η κυβέρνηση αυτή καινοτομεί και στο επίπεδο της χάραξης και διαμόρφωσης δημόσιων πολιτικών. Ο νόμος συνιστά «αλλαγή παραδείγματος»: από πολιτικές που βασίζονται στην ιδεολογία και τις πολιτικές πεποιθήσεις (policy-based evidence) μεταβαίνουμε σε πολιτικές που βασίζονται στην τεκμηρίωση (evidence-based policy). Γι’ αυτό χαίρουν κοινωνικής αποδοχής και μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας-εφαρμοσιμότητας.

Η νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση αγκαλιάζει όλους τους σημερινούς εργαζόμενους και ευνοεί αισθητά όλους τους αυριανούς συνταξιούχους της χώρας εφόσον έχουν συμπληρώσει 30 χρόνια και μία ημέρα ασφαλιστικού βίου.

Ειδικότερα:

  1. Είναι το πρώτο ασφαλιστικό νομοσχέδιο μετά από 11 χρόνια, που δεν θα έχει μείωση στις συντάξεις. Αντίθετα θα έχει αυξήσεις.
  2. Διευρύνεται καθολικά η ειδική πρόνοια και ευνοϊκή μεταχείριση σε όλους τους νεοεισερχόμενους στην παραγωγική διαδικασία (όχι μόνο στους νέους ιατρούς, δικηγόρους και μηχανικούς που ίσχυε μέχρι σήμερα) μέσω των χαμηλών εισφορών τα 5 πρώτα χρόνια έναρξης του εργασιακού τους βίου. Μάλιστα, ο νέος νόμος δεν θα υποχρεώνει κανέναν ελεύθερο επαγγελματία μετά την πενταετία να δίνει πίσω την διαφορά των μειωμένων εισφορών και της πρώτης ασφαλιστικής κατηγορίας, όπως τον υποχρέωνε ο νόμος Κατρούγκαλου.
  3. Πλήρης αποσύνδεση από τα χρόνια ασφάλισης και τις γνωστές κλάσεις του παρελθόντος. Οι ασφαλιστικές κατηγορίες θα οδηγούν σε συγκεκριμένα ύψη συντάξεων τα οποία οι ασφαλισμένοι θα τα γνωρίζουν καθ’ όλη την διάρκεια του ασφαλιστικού τους βίου. Στην αρχή κάθε έτους θα δίνεται στον ασφαλισμένο η δυνατότητα επιλογής οποιασδήποτε κατηγορίας από τις 6 προβλεπόμενες είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω και για όσο χρόνο επιθυμεί.
  4. Πλήρης αποσύνδεση από το εισόδημα. Παύει πλέον το ασφαλιστικό να είναι φορολογικό, με την εισφοροδιαφυγή να οδηγεί στη φοροδιαφυγή, όπως συνέβαινε με το προηγούμενο καθεστώς.
  5. Ο πρωτογενής τομέας αντιμετωπίζεται με ευαισθησία, μέσα από ένα ειδικό, ευνοϊκό και προστατευτικό πλαίσιο μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών.
  6. Μέσα από τη σύσταση του μεγαλύτερου δημόσιου φορέα e-ΕΦΚΑ (ηλεκτρονικός/ψηφιακός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης) επιχειρείται η μεγαλύτερη διοικητική και οργανωτική ενοποίηση του ασφαλιστικού συστήματος από την σύστασή του επιτυγχάνοντας μεγάλες οικονομίες κλίμακος.
  7. Μεταρρύθμιση ψηφιακής σύνταξης. Η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο την 1.6.2020 να απονεμηθούν οι πρώτες ψηφιακές συντάξεις του συστήματος ΑΤΛΑΣ.
  8. Συστήνεται στον e-ΕΦΚΑ, η Διεύθυνση Διευθέτησης Αναφορών για θέματα Α.Μ.Ε.Α. με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των ατόμων με αναπηρία.
  9. Σεβασμός στις δικαστικές αποφάσεις. Η τροποποίηση των διατάξεων του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου καθίσταται επιβεβλημένη εξαιτίας των 5 αποφάσεων (1880/2019, 1888/2019, 1889/2019, 1890/2019 και 1891/2019) της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Είναι εθνική ανάγκη να οδηγηθούμε σε ένα δίκαιο, βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα, ρεαλιστικό και για τους εργαζόμενους και για τους συνταξιούχους.

Εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν. Υπάρχουν βιώσιμες και μη βιώσιμες ενώ καμία πολιτική δύναμη δεν μπορεί να λύσει το ασφαλιστικό μόνη της. Οφείλουμε να ξεφύγουμε από την ελληνική «συνήθεια» των συγκρούσεων. Θα αναφέρω ένα παράδειγμα. Την περίφημη συμφωνία του Τολέδο. Σοσιαλδημοκράτες και χριστιανοδημοκράτες στην Ισπανία της δεκαετίας του 90΄ «κλείσανε τις επιτροπές τους» σε ένα ξενοδοχείο στο Τολέδο και βγήκαν με μια συμφωνία που έκτοτε εφαρμόζουν όλοι. Η Ισπανία μπήκε και βγήκε από την κρίση χωρίς να αγγίξει το μεταρρυθμισμένο ήδη ασφαλιστικό της σύστημα.

Επιδιώκουμε όλοι οι Έλληνες να πιστέψουν ξανά στην κοινωνική ασφάλιση, να ενταχθούν σε αυτή, να εμπιστευθούν τους κόπους τους και στο τέλος του ασφαλιστικού τους βίου να γνωρίζουν ότι θα λάβουν μια αξιοπρεπή σύνταξη. Οι ρυθμίσεις συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου και αποτελεσματικού συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που αποκαθιστά την αλληλεγγύη των γενεών,  συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας διότι απελευθερώνει τους ελεύθερους επαγγελματίες από ένα ασφυκτικό και δημευτικό σύστημα υπολογισμού εισφορών, ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της σύγχρονης ψηφιακής εποχής, καλλιεργεί την ασφαλιστική συνείδηση αποκαθιστώντας την ανταποδοτικότητα και εμπεδώνει τα αισθήματα ασφάλειας και εμπιστοσύνης σε εργαζόμενους και συνταξιούχους.

Κοζάνη, 05/03/2020

Γιώργος Αμανατίδης

Βουλευτής Ν. Κοζάνης – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ